• تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 19:17
  • کد خبر : 133391
  • چاپ خبر
هفته نامه ملت بیدار (melatebidar.ir) :

نگاه دست‌ اولی به روابط عمومی، پیش‌نیاز تحول در سازمان

با پیچیده‌تر شدن روابط سازمانی، کارکرد روابط عمومی‌ها هم پیچیده‌تر و مهم‌تر شده است، اما ارتباطات درون و برون سازمانی فقط به بلوغ نسبی رسیده است.

به گزارش ملت بیدار:

خبرگزاری فارس؛ یادداشت_ حسن عبدلیانپور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در یادداشتی نوشت: اگر تا پیش از این مردمسالاری و نظارت مردمی در همه امور بدون جریان آزاد اطلاعات ممکن نبود، حالا دیگر مدیریت کارآ و اجرای مسئولیت هم بدون حضور روابط عمومی‌ها ممکن نیست. از این فراتر هم می‌توان نوشت؛ اکنون کیفیت کارها از جنبههای گوناگونی وابستگی تام به روابط عمومی دارد.

با پیچیده‌تر شدن روابط سازمانی، کارکرد روابط عمومی‌ها هم پیچیده‌تر و در عین حال مهم‌تر شده است. در طول عمر 6 ده‌های روابط عمومی رسمی در ایران، ارتباطات درون / برون سازمانی افت و خیزهای فراوانی به خود دیده اما به بلوغ نسبی رسیده است. با اضافه شدن فضای مجازی به عرصه ارتباطات و انتشار لحظهای اخبار، نه تنها نقش روابط عمومیها کمرنگتر نشده، بلکه اهمیت کار در روابط عمومی بیش از پیش عیان شده است. حالا دیگر روابط عمومیها باید در لحظه، شفاف و برخط پاسخگوی شبهات باشند و عملکردها را هم مخابره کنند.

یکی از مهمترین موانع رشد شایسته روابط عمومیها در ایران، نبود یک قانون منسجم و حرفهای در این رابطه است. همین فقدان باعث شده که تشکلهای غیردولتی متخصص در حوزه روابط عمومی هم نتوانند در کشور ما نقشآفرینی محوری داشته باشند. از طرف دیگر، کمبود اعتبارات و مهمتر از آن کمبود توجه به روابط عمومیها، رنج شاغلان در این عرصه را بیشتر کرده است.

در اهمیت و صعوبت کار روابط عمومیها همین نکته بس که موفقیتهای سازمانی از آنِ مدیران و کارکنان آن سازمان است، حتی اگر اطلاع-رسانی روابط عمومی در به ثمر رسیدن آن موفقیت نقش اساسی داشته باشد؛ از دیگر سو، در غالب موارد کاسه کوزههای شکست یک سازمان در تحقق اهداف محوله بر سر شاغلان در روابط عمومی میشکند، حتی اگر روابط عمومی آن سازمان هیچ نقشی در عدم موفقیت سازمان نداشته باشد.

مطالعه کنید  سی‌ان‌ان: برای توافق با ایران تا پایان سال آینده میلادی فرصت هست

این جمله‌ی به ظاهر کلیشه‌ای که «دنیای امروز دنیای ارتباطات است» سخن گزافی نیست. حذف ارتباطات از عصر کنونی، نه تنها شدنی نیست، بلکه حتی تصور آن هم بحران‌آفرین است. ما در وسط خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و کانال‌ها و گروه‌ها سیر می‌کنیم و به رویت مستمر اخبار و تحلیل‌ها عادت کرده‌ایم و همین سیر باعث شده است که از منبع اصدار اخبار و تحلیل‌ها غفلت کنیم. برای تهیه هر خبر و گزارش، چند ذهن و امکانات یک مجموعه به کار گرفته شده تا خروجی نهایی را در قالب یک متن به ما بنمایاند. ممکن است ما در رد و پذیرش متون خبری دارای واکنش‌های متفاوتی باشیم، اما این تفاوت در واکنش‌ها و هدایت واکنش‌ها به مسیری مطلوب، منبعث و برساخته ذهن خلاق شاغلان در روابط عمومی‌هاست.

اینگونه نیست که کارکرد روابط عمومی‌ها فقط ناظر به بیرون از یک سازمان باشد. با گسترده‌تر شدن وظایف و بروز ساختارهای نو در سازمان‌ها، بخش عمده‌ای از وظایف یک روابط عمومی به درون سازمان معطوف شده است. توجه به افکار و عملکرد بیرونی کارکنان، حراست از سازمان و کارکنانش مقابل خلاف واقعگویی‌ها، بازتاب انتقادات بیرون‌سازمانی به درون سازمان آن هم بدون حذف و اضافه، مطالعه تطبیقی و ارائه بهروزترین روشها به کارکنان سازمان در زمینه ارتقای بهرهوری و حرکت در مسیر بهبود جلوه بیرونی سازمان که ماحصل عملکرد تکتک کارکنان است از جمله وظایفی است که بر عهده روابط عمومیها قرار گرفته و کار آنها را بیش از پیش گسترده کرده است.

انجام این حجم از کار، نیازمند نیرو و بودجه است که متاسفانه به‌طور شایسته در اختیار روابط عمومیها قرار نمیگیرد. این موضوع ناشی از نگاه غیردستاولی برخی از مدیران به مجموعه روابط عمومیها است. دیگر بر کسی پوشیده نیست که بهبود عملکرد سازمانها در درجه اول نیازمند تغییر رویکرد نسبت به ارتباطات و روابط عمومی است. 

مطالعه کنید  پاک آیین دستیار رسانه ای وزیر و سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد

مجموعه این عوامل نشاندهنده عمق اهمیت کار در روابط عمومی است. روز ارتباطات و روابط عمومی را خدمت همه اعضای خدوم روابط عمومیها در همه نهادها تبریک عرض میکنم.

انتهای پیام 


خبر, شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

لینک کوتاه

برچسب ها

،
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.